استامینوفن ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد

2 آوریل 2019- آستامینوفن، که با نامهای تجاری دیگری مانند تیلنول نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین داروهای ضد درد است. تقریبا 60 سال استفاده ی گسترده از استامینوفن، آن را به یک داروی همیشگی در خانه ها تبدیل کرده است. استامینوفن در اکثر کشورها بدون نیاز به نسخه بفروش می رسد و استفاده از آن در اکثر موارد، توسط جامعه علمی بی خطر اعلام شده است. با این حال، استامینوفن همچنین یکی از رایج ترین داروهایی است که مصرف بیش از حد آن گزارش شده است (اصطلاح پزشکی overdoses) و شایع ترین علت نارسایی کبدی ناشی از دارو است.

جالب توجه اینست که ما به تازگی از نحوه ی عملکرد استامینوفن آگاه شده ایم، تحقیقات اخیر نشان می دهد که در هنگام استفاده از استامینوفن باید احتیاط بیشتری داشته باشیم، بویژه هنگامی که قصد داریم از برخی از خطرات استفاده از آن جلوگیری کنیم. تحقیقات قبلی نشان داده اند که این خطرات می تواند شامل افزایش آسم، تداخل با داروهای دیگر یا خطر ابتلا به سایر مشکلات بهداشتی (مانند مسمومیت کلیوی، شکستگی های استخوانی یا سرطان های خون) باشد.

یکی دیگر از مهمترین دلایل بررسی دقیق تر تمام داروها این است که بدن ما ممکن است به این درمان ها در سنین مختلف واکنشهای متفاوتی را نشان دهد. بزرگسالان سالخورده تغییرات فیزیکی خاصی را با افزایش سن تجربه می کنند که شامل کاهش توده عضلانی، افزایش بافت چربی، تغییرات در ترکیب بدنی و کاهش حجم مایعات در سیستم بدن است. افراد مسن همچنین ممکن است به بیماری های مزمن متعددی مبتلا باشند و داروهای مختلفی را مصرف کنند. این مسائل بر روی بسیاری از اعمال مختلف بدن تأثیر گذاشته و می تواند خطر ابتلا به واکنش ناخواسته به دارو را افزایش دهد.

به همه ی این دلایل، یک تیم از محققان تصمیم گرفتند ایمنی استامینوفن را در محیط آسایشگاه های سالمندان با خدمات پرستاری(a nursing home setting) مطالعه کنند. مطالعه آنها در مجله American Geriatrics Society منتشر شد.

هدف پژوهشگران بررسی هر گونه ارتباط بین مصرف استامینوفن، مرگ و رویدادهای مهم قلبی عروقی مانند سکته مغزی و حملات قلبی در یک گروه بزرگی از سالمندانی بود که در آسایشگاه هایی با خدمات پرستاری در جنوب غربی فرانسه زندگی می کردند.

محققان از داده های مطالعه ی IQUARE استفاده کردند. این داده ها حاصل جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی متفاوت بود که توسط کارکنان پرستاری در این مراکز تکمیل شده بودند. محققان مرگ و میر، حملات قلبی و سکته مغزی افراد سالخورده را که در طی 18 ماه در این مطالعه رخ داده بود، بررسی کردند.

از 5،429 شرکت کننده در این مطالعه، 3190 نفر از استامینوفن استفاده نکرده و 2239 نفر از استامینوفن استفاده می کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان حدود 86 سال بود و 74 درصد از آنها زن بودند.

محققان گزارش دادند که استامینوفن بر تعداد حملات قلبی که شرکت کنندگان تجربه می کنند، تاثیر نمی گذارد. همچنین در کل مرگ و میر را نیز افزایش نمی دهد.

محققان دریافتند که تعداد سکته مغزی در هر دو گروه تقریبا یکسان بود: حدود 5 درصد از افراد استفاده کننده از استامینوفن و حدود 4 درصد از افرادی که از استامینوفن استفاده نمی کردند، سکته ی مغزی را تجربه نمودند. با این حال، در میان شرکت کنندگان مبتلا به دیابت، خطر ابتلا به سکته مغزی برای افرادی که استامینوفن مصرف می کردند، اندکی بالاتر بود.

محققان نتیجه گیری کردند که استامینوفن که بعنوان اولین انتخاب برای مدیریت درد برای اکثر افراد مسن تجویز می شود باید برای افراد سالمند مبتلا به دیابت با احتیاط بیشتری تجویز شود.

محققان گفتند که با افزایش جمعیت مسن و آسیب پذیر، مطالعات باید بر ایمنی داروهایی تمرکز کنند که این افراد سالخورده معمولا برای بهبود خود استفاده می کنند.

دکتر Philippe Gerard، نویسنده ی این مقاله گفت: پیام شخصی من برای مردم اینست که هر نوع دارویی که مصرف می کنند ممکن است برخی از انواع عوارض جانبی مضر ناشناخته داشته باشد، حتی داروهایی که بدون نسخه خریداری می کنند. بنابراین قبل از استفاده از هر داروی جدیدی، با پزشک و مراقبین بهداشتی خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید که دوز دریافتی آن برای شما مناسب باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-04-acetaminophen-diabetes.html